søndag 28. april 2013

Frk. GarnGlads doily tæppe - ferdig!


 Da jeg startet dette teppet i januar så jeg for meg at dette ble et kjapt prosjekt - garnet var tykt og likeså var kroken. Men jeg hadde feilberegnet mengden garn kraftig, og jeg slet lenge med å finne mer garn med riktig nyanse; Panduro advarer jo mot at det er store forskjeller på innfargingene men jeg hadde ikke forventet SÅ store forskjeller. Jeg kjøpte inn hvite nøster, men ble ikke fornøyd med det og så vel for meg at jeg måtte gi opp hele prosjektet, men rett før helgen fant jeg tre nøster til i akkurat riktig farge. Hurra!

Det var ikke nok til å gjøre teppet helt ferdig etter oppskriften, der mønsteret gjentas i tre omganger, så etter to omganger  og en rad med luftmaskebuer valgte jeg å avslutte med en bølgekant rundt. Jeg endte med en størrelse på 85 cm i diameter, med et ukjent antall nøster (mistet tellingen, men jeg tipper 7-8 nøster) Hoooked Zpagetti og heklekrok nr. 12. Det var morsomt å jobbe med dette garnet, men uvant siden det er ganske mye stretch i det. Mønsteret finnes her.

When I started this rug in January I thought this would be a quick project with bulky yarn and a big hook, but I had miscalculated the amount of yarn I needed, and for a long while I didn't fint the right shade. The craft store where I bought it has a warning that the shade may vary alot, but I never expected the shades to be that different. I bought white skeins, but wasn't very pleased with that solution and was ready to give up the project, but this week I found three skeins with the right shade! 

It wasn't enough to finish it off following the pattern, where the main pattern is repeated three times. I stopped after the second time, and finished off with a scalloped edging. It now measures 85 cm in diameter, with an unknown number of skeins (maybe 7 or 8?) Hoooked Zpagetti and hook nr. 12. Pattern in Danish is here